Algemene Voorwaarden
Deze Algemene Voorwaarden van NJU / VGZ
zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond in het kader van de
SER Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg en zijn in werking getreden per 1
april 2011.
Algemene voorwaarden van de Nederlandse
Juweliers- en Uurwerkenbranche en de Vereniging Goud- en Zilversmeden
ARTIKEL
1 - Definities
In deze Algemene Voorwaarden wordt
verstaan onder:
Consument: |
natuurlijke
persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf en die
een Overeenkomst aangaat met betrekking tot een Product; |
Ondernemer: |
natuurlijke
of rechtspersoon die als lid van NJU/VGZ een aanbod doet of een Overeenkomst
sluit betreffende een Product; |
Overeenkomst: |
overeenstemming
tussen de Ondernemer en de Consument inzake een Overeenkomst van
koop/verkoop, opdracht en/of aanneming van werk; |
Overeenkomst
op afstand: |
een
Overeenkomst die tot stand is gekomen via een door de Ondernemer
georganiseerd systeem, waarbij uitsluitend gebruik is gemaakt van technieken
voor communicatie op afstand; |
Product: |
juwelen,
gouden en zilveren werken, uurwerken, edelstenen en aanverwante artikelen,
alsmede reparatie, ontwerp, vervaardiging en taxatie van genoemde goederen. |
ARTIKEL
2 - Toepasselijkheid
Deze Algemene Voorwaarden zijn van
toepassing op ieder aanbod dat wordt gedaan en alle Overeenkomsten die worden
gesloten tussen de Ondernemer en de Consument.
Algemeen
ARTIKEL
3 - Het aanbod
1.
Het
aanbod van de Ondernemer wordt bij voorkeur schriftelijk of elektronisch
uitgebracht en is – indien een termijn voor aanvaarding is gesteld – van kracht
gedurende de daarbij aangegeven termijn.
2.
In
het aanbod wordt in ieder geval opgenomen:
1.
de
omschrijving van het Product met eventuele toebehoren;
2.
de
prijs van het Product met de aanduiding of de prijs een vast of een nietvast
overeengekomen prijs is;
3.
de
leveringsdatum en of deze datum een vaste of vermoedelijke leveringsdatum is.
ARTIKEL
4 - De prijs
1.
De
prijs die de Consument moet betalen wordt vooraf overeengekomen, tenzij
partijen uitdrukkelijk anders overeenkomen. Indien een niet-vaste prijs wordt
overeengekomen geeft de Ondernemer zo nauwkeurig mogelijk aan van welke
factoren de hoogte van de prijs af zal hangen.
2.
Als
binnen drie maanden na het sluiten van de Overeenkomst, maar nog vóór de
aflevering, ten aanzien van een prijs die als vast is overeengekomen een
wijziging optreedt, zal deze wijziging geen invloed hebben op de overeengekomen
prijs. De Consument heeft recht op ontbinding van de Overeenkomst als ná drie
maanden na het sluiten van de Overeenkomst, maar vóór de aflevering de prijs
wordt verhoogd.
3.
Het
tweede lid is niet van toepassing op prijswijzigingen die uit de wet
voortvloeien.
ARTIKEL
5 - De Overeenkomst
1.
De
Overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod van de Ondernemer.
2.
De
aanvaarding van het aanbod door de Consument is slechts geldig indien dit
binnen de gestelde termijn plaatsvindt. Zolang de ontvangst van een
elektronische aanvaarding niet is bevestigd door de Ondernemer kan de Consument
de overeenkomst ontbinden.
3.
De
Overeenkomst dient bij voorkeur schriftelijk, dan wel elektronisch te worden
vastgelegd. Van een schriftelijke Overeenkomst dient een afschrift aan de
Consument te worden verstrekt. Het ontbreken van een schriftelijke of
elektronisch vastgelegde Overeenkomst maakt deze Overeenkomst echter niet
nietig.
ARTIKEL
6 - De betaling
1.
Betaling
vindt plaats a contant bij de aflevering, tenzij anders is overeengekomen.
2.
Als
betaling in termijnen is overeengekomen moet de Consument betalen volgens de
termijnen en de percentages zoals deze in de Overeenkomst zijn vastgesteld.
3.
Bij
koop heeft de Ondernemer het recht de Consument tot vooruitbetaling van ten
hoogste 30 procent van de prijs te verplichten.
ARTIKEL
7 - De aflevering en de levertijd
1.
Aflevering
vindt plaats door het Product in het bezit te stellen van de Consument.
2.
Onder
levertijd wordt verstaan de in de Overeenkomst afgesproken termijn. Partijen
kunnen een vaste of vermoedelijke levertijd overeenkomen.
3.
Bij
overschrijding van de vermoedelijke levertijd krijgt de Ondernemer alsnog een
bepaalde termijn om te leveren. Deze nieuwe levertijd bedraagt maximaal 50% van
de vermoedelijke levertijd, tenzij de Consument in alle redelijkheid niet aan
deze nieuwe levertijd gehouden kan worden of partijen (bij voorkeur
schriftelijk) anders overeenkomen.
4.
Bij
overschrijding van deze nieuwe levertijd, dan wel van de vast overeengekomen
levertijd heeft de Consument – met behoud van diens recht op nakoming – het
recht zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst de Overeenkomst te
ontbinden en/of schadevergoeding te verlangen.
ARTIKEL
8 - Eigendomsvoorbehoud en –overdracht
De Ondernemer blijft eigenaar van het
Product zolang de Consument niet volledig heeft voldaan aan zijn
betalingsverplichtingen, met inbegrip van hetgeen hij in verband met het
tekortschieten in zijn verplichtingen verschuldigd mocht worden (conform
artikel 12 lid 2 van deze algemene voorwaarden).
ARTIKEL
9 - Conformiteit
1.
De
Ondernemer staat ervoor in dat het geleverde Product beantwoordt aan de
Overeenkomst (conformiteit). De Ondernemer staat er bovendien voor in dat het
Product die eigenschappen bezit die, alle omstandigheden in aanmerking genomen,
voor een normaal gebruik nodig zijn, alsmede voor een bijzonder gebruik voor
zover dat is overeengekomen.
2.
De
Ondernemer staat ervoor in dat de door hem verrichte werkzaamheden beantwoorden
aan de Overeenkomst en worden uitgevoerd met goed vakmanschap en met
gebruikmaking van deugdelijk materiaal.
3.
Minimale
afwijkingen t.a.v. ontwerp, monster en model kunnen de Ondernemer niet worden
tegengeworpen.
ARTIKEL
10 - Garanties
1.
De
Ondernemer garandeert in het geval van koop/verkoop en vervaardiging van
sieraden gedurende een termijn van zes maanden de afwezigheid van gebreken die
zich openbaren na aflevering. In het geval van reparaties garandeert de
Ondernemer gedurende een termijn van drie maanden de afwezigheid van gebreken,
tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, voor zover die betrekking hebben
op de door hem gerepareerde/vervangen onderdelen. De Consument heeft recht op
kosteloze vervanging van gebrekkige onderdelen binnen redelijke tijd. Daarnaast
heeft de Consument recht op kosteloos herstel, schadeloosstelling, prijsvermindering
en ontbinding van de Overeenkomst zoals dat hem op grond van de wet is
toegekend.
2.
De
Ondernemer staat niet in voor gebreken die na de aflevering van de Producten
zijn ontstaan als gevolg van ondeskundig gebruik of gebrek aan zorgvuldigheid
van de zijde van de Consument, of die het gevolg zijn van veranderingen die de
Consument of derden aan het Product hebben aangebracht. Evenmin staat de
Ondernemer in voor de eventueel ontstane schade als gevolg van deze gebreken.
3.
De
Consument behoudt volledig zijn wettelijke garantierechten, los van hetgeen in
lid 1 en 2 is bepaald omtrent de door de Ondernemer afgegeven handelsgarantie.
ARTIKEL
11 - Niet-nakoming van de Overeenkomst
1.
Als
één van de partijen een verplichting uit de Overeenkomst niet nakomt mag de wederpartij
de nakoming van de daartegenover staande verplichting opschorten. Bij
gedeeltelijke of niet-behoorlijke nakoming is opschorting slechts toegestaan,
voor zover de tekortkoming dat rechtvaardigt.
2.
De
Ondernemer heeft het recht van terughouding (recht van retentie), als de
Consument tekort schiet in de voldoening van een opeisbare verplichting, tenzij
de tekortkoming deze terughouding niet rechtvaardigt.
3.
Als
één van de partijen de Overeenkomst niet nakomt, is de wederpartij bevoegd de
Overeenkomst te ontbinden, tenzij de tekortkoming gezien haar geringe betekenis
de ontbinding niet rechtvaardigt.
ARTIKEL
12 - Niet-tijdige betaling en vestigen van zekerheid
1.
De
Consument is in verzuim vanaf het verstrijken van de betalingsdatum. De
Ondernemer zendt na het verstrijken van die datum een betalingsherinnering en
geeft de Consument de gelegenheid binnen 14 dagen na ontvangst van deze
betalingsherinnering alsnog te betalen.
2.
Als
na het verstrijken van de in de betalingsherinnering gestelde termijn nog
steeds niet is betaald, is de Ondernemer gerechtigd de wettelijke rente in
rekening te brengen vanaf het verstrijken van de betalingsdatum, evenals de
redelijke incassokosten en de kosten van verzekering en opslag van het
betreffende Product.
3.
De
Consument die een Product aan de Ondernemer afgeeft ter uitvoering van een
Overeenkomst vestigt daarmee een vuistpand op dit Product ten gunste van de
Ondernemer ter meerdere zekerheid van betaling van al hetgeen hij aan de
Ondernemer verschuldigd is of zal worden.
4.
Als
de Consument een jaar na het verstrijken van de betalingsdatum niet volledig
aan zijn betalingsverplichtingen inzake de reparatie, onderhoud, ontwerp of
vervaardiging van een Product aan de Ondernemer heeft voldaan, heeft de
Ondernemer het recht de Overeenkomst op te zeggen en tot openbare verkoop van
de verpande zaak over te gaan, tenzij de Consument binnen de voornoemde termijn
een klacht heeft ingediend zoals omschreven in artikel 17. De Ondernemer zal de
Consument,
1.
indien
en voor zover de adresgegevens van de Consument bekend zijn, tweemaal bij
aangetekend schrijven (met tussenpozen van minstens drie maanden) of
2.
indien
en voor zover de adresgegevens van de Consument niet bekend zijn of wanneer het
eerste aangetekende schrijven de Consument om welke reden dan ook niet heeft
bereikt, via een publicatie in een landelijk of regionaal dagblad, sommeren
alsnog te betalen en aankondigen tot openbare verkoop van het Product over te
gaan wanneer hij in gebreke blijft, nadat de daarin genoemde termijn is
verstreken.
5.
De
openbare verkoop mag worden vervangen door een onderhandse verkoop, indien de
te verwachten kosten van openbare verkoop meer zullen bedragen dan de geschatte
opbrengt van de Producten. Als de opbrengst van de verkoop van het verpande
Product de vorderingen van de Ondernemer overstijgt wordt het overschot, indien
mogelijk, aan de Consument ter hand gesteld.
ARTIKEL
13 - Aansprakelijkheid
1.
De
Ondernemer is tegenover de Consument aansprakelijk voor schade die het gevolg
is van een tekortkoming die aan de Ondernemer is toe te rekenen of voor zijn
risico komt, aan personen in zijn dienst, dan wel aan personen die door hem
zijn aangesteld voor de uitvoering van de werkzaamheden die door de Consument
zijn opgedragen.
2.
Het
bedrag waarvoor de Ondernemer aansprakelijk is te houden door de Consument voor
Producten die hij onder zich houdt, is gelimiteerd op € 12.500,- per Product of
zoveel meer als de door de Ondernemer afgesloten
aansprakelijkheidsverzekeringen dekt, behoudens gevallen waarin sprake is van
opzet, grove schuld of de koop van een Product.
3.
De
Ondernemer wijst de Consument op de beperkte aansprakelijkheid van de
Ondernemer bij reparatie en op de mogelijkheid om een aanvullende verzekering
af te sluiten, tenzij het duidelijk is dat de waarde van het Product niet hoger
is dan het maximale bedrag voor aansprakelijkheid. De Consument dient de
Ondernemer zo volledig mogelijk te informeren rond de specificaties van het Product.
4.
De
Ondernemer hoeft geen schade aan de Consument te vergoeden die het gevolg is
van overmacht, zoals ondermeer schade als gevolg van een overval, inbraak,
winkeldiefstal of brand en/of wanneer de inboedel- of kostbaarhedenverzekering
van de Consument de schade dekt. Eventuele nadere uitkeringen van
schadeverzekeringen aan de Ondernemer die zien op schade aan een Product van de
Consument worden door de Ondernemer aan deze Consument uitbetaald.
5.
Emotionele
en/of immateriële schade komt nimmer voor vergoeding in aanmerking.
6.
De
Consument is tegenover de Ondernemer aansprakelijk voor schade die door een aan
hem toerekenbare tekortkoming is veroorzaakt.
Overeenkomst op afstand
ARTIKEL
14 - Aanvullende bepalingen bij een Overeenkomst op afstand
1.
Voordat
de Overeenkomst op afstand wordt aangegaan moet de Ondernemer op duidelijke en
begrijpelijke wijze aan de Consument de volgende informatie verstrekken:
1.
de
identiteit en het geografisch adres van de Ondernemer;
2.
de
belangrijkste kenmerken van de Producten;
3.
de
prijs, inclusief BTW, van de Producten;
4.
de
eventuele kosten van aflevering;
5.
de
wijze van betaling, aflevering en uitvoering;
6.
het
al dan niet van toepassing zijn van de bedenktijd van 7 werkdagen op de
Overeenkomst op afstand;
7.
de
termijn voor aanvaarding van het aanbod.
2.
In
aanvulling op artikel 5 lid 2 kan de Consument de Overeenkomst op afstand
ontbinden, zolang de ontvangst van een elektronische aanvaarding niet is
bevestigd door de Ondernemer.
3.
De
Ondernemer heeft een maximale levertermijn van 30 dagen, te rekenen van de dag
die volgt op de dag waarop de Consument zijn bestelling heeft gedaan. Wordt
deze termijn overschreden dan heeft de Consument het recht de Overeenkomst op
afstand zonder nadere ingebrekestelling te ontbinden, tenzij de vertraging de Ondernemer
niet kan worden toegerekend. De Consument en de Ondernemer kunnen een andere
termijn overeenkomen.
4.
De
Consument heeft, wanneer de bedenktijd op deze Overeenkomst op afstand van
toepassing is, gedurende 7 werkdagen het recht de Overeenkomst op afstand
zonder opgaaf van redenen te ontbinden.
5.
Wanneer
de Producten niet beschikbaar zijn, moet de Ondernemer de Consument hiervan zo
spoedig mogelijk op de hoogte stellen en het eventueel (aan)betaalde uiterlijk
binnen 30 dagen terugbetalen, onverminderd eventuele rechten op
schadevergoeding. Wanneer de Consument en de Ondernemer zijn overeengekomen dat
een Product van gelijke kwaliteit en prijs geleverd mag worden, dan zijn de
kosten van retour zenden voor rekening van de Ondernemer. Dit is alleen van toepassing
in het geval dat de Consument gebruik maakt van de ontbinding tijdens de
bedenktijd. De Ondernemer dient de Consument hiervan op duidelijke en
begrijpelijke wijze op de hoogte te stellen.
6.
Tijdig
bij de nakoming en uiterlijk bij de aflevering verstrekt de Ondernemer aan de
Consument de volgende gegevens:
1.
de
gegevens die zijn vermeld onder a t/m g in lid 1 van dit artikel;
2.
schriftelijk
de vereisten voor de gebruikmaking van het recht tot ontbinding van de
Overeenkomst op afstand en de eventueel daaraan gekoppelde financiering tijdens
de bedenktijd van 7 werkdagen, waarbij in ieder geval wordt vermeld:
1. het aanvangstijdstip en de
duur van de bedenktijd die de Consument ter beschikking kunnen staan;
2. dat in geval van gebruik
maken van de bedenktijd maximaal de kosten van retourzending en afleverkosten
voor rekening van de Consument komen;
3. de informatie over de
ontbinding van de lening indien de Consument de koopsom financiert met een
lening bij de Ondernemer of bij een derde op grond van een Overeenkomst tussen
de Ondernemer en die derde.
4. het bezoekadres van de
vestiging van de Ondernemer;
5. de gegevens omtrent de
eventuele garantie en after- sales-service;
6. de vereisten voor opzegging
van de Overeenkomst indien de Overeenkomst een duur heeft van meer dan een jaar
dan wel een onbepaalde duur.
7.
Wanneer
de Ondernemer niet heeft voldaan aan zijn informatieplicht of gegevens niet in
de juiste vorm heeft verstrekt, bedraagt de termijn van de bedenktijd maximaal
3 maanden en 7 werkdagen. Wanneer de Ondernemer in die 3 maanden alsnog voldoet
aan de informatieplicht, begint de dag nadat hij alsnog heeft voldaan aan die
plicht, de termijn van 7 werkdagen te lopen.
8.
Retour
zenden is voor rekening en risico van de Consument. De Ondernemer mag bij de
ontbinding van de Overeenkomst geen andere kosten in rekening brengen.
Reparatie, onderhoud, ontwerp en
vervaardiging
ARTIKEL
15 - Aanvullende bepalingen bij reparatie, onderhoud, ontwerp en vervaardiging
Indien sprake is van een Overeenkomst tot
reparatie, onderhoud, ontwerp en vervaardiging van Producten geldt het
volgende:
1.
De
Consument kan voor of bij het sluiten van de Overeenkomst opgave verlangen van
de richtprijs van de werkzaamheden, alsmede van de termijn waarbinnen de
werkzaamheden zullen worden uitgevoerd. De opgegeven prijs en termijn zijn
richtlijnen, tenzij de Consument en de Ondernemer een vaste prijs en/of termijn
zijn overeengekomen.
2.
De
Ondernemer draagt zorg voor het vastleggen van het telefoonnummer en de
adresgegevens van de Consument.
3.
De
Ondernemer dient contact met de Consument op te nemen teneinde de meerkosten te
bespreken indien:
1.
de
richtprijs van een Product meer dan € 100 bedraagt en met meer dan 10% wordt
overschreden of dreigt te worden overschreden, of
2.
de
richtprijs van een Product niet meer dan € 100 bedraagt en met meer dan € 20
wordt overschreden of dreigt te worden overschreden.
4.
In
dat voorkomend geval is de Consument, indien deze prijsverhoging binnen drie
maanden na het sluiten van de Overeenkomst plaatsvindt, gerechtigd de
Overeenkomst te beëindigen onder schadeloosstelling van de Ondernemer voor de
reeds door hem in redelijkheid verrichte werkzaamheden.
5.
Van
de uitgevoerde werkzaamheden wordt op verzoek een gespecificeerde rekening
afgegeven.
ARTIKEL
16 - Intellectuele eigendom
De door een Ondernemer vervaardigde of
verstrekte ontwerpen, tekeningen, berekeningen, beschrijvingen, modellen en
overige geleverde en daarvoor in aanmerking komende prestaties, blijven het
intellectueel eigendom van de Ondernemer en/of de ontwerper. Verveelvoudiging
of openbaarmaking van voornoemde goederen en/of Producten, zonder voorafgaande
toestemming van de Ondernemer, is niet toegestaan.
Klachten en geschillen
ARTIKEL
17 - Klachten en bemiddelingsregeling
1.
Klachten
over de uitvoering van de Overeenkomst moeten volledig en duidelijk omschreven,
schriftelijk worden ingediend bij de Ondernemer, tijdig nadat de Consument de
gebreken heeft ontdekt. Niet tijdig indienen van de klacht kan tot gevolg
hebben dat de Consument zijn rechten terzake verliest.
2.
Indien
de klachtafhandeling door de Ondernemer niet heeft geleid tot een voor de
Consument bevredigend resultaat, kan de Consument naar keuze zijn klacht
vervolgens binnen 6 weken na het ontstaan van het geschil voorleggen aan het
Bemiddelingsbureau Sieraden en Uurwerken, Postbus 904 2270 AX Voorburg, tel.
070 386 62 48) voor een bemiddelingspoging of zijn geschil voorleggen aan de
geschillencommissie (zie artikel 18). Indien de klacht is voorgelegd aan het
Bemiddelingsbureau en ook de bemiddelingspoging niet heeft geleid tot een voor
de Consument bevredigend resultaat, kan de Consument zijn geschil alsnog
voorleggen aan de geschillencommissie binnen 6 weken nadat is gebleken dat de
bemiddelingspoging niet tot een oplossing heeft geleid.
ARTIKEL
18 - Geschillenregeling
1.
Geschillen
tussen Consument en Ondernemer over totstandkoming of de uitvoering van
Overeenkomsten met betrekking tot door deze Ondernemer te leveren of geleverde
diensten en/of Producten, kunnen zowel door de Consument als door de Ondernemer
aanhangig worden gemaakt bij de Geschillencommissie Sieraden en Uurwerken,
Bordewijklaan 46, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag (www.degeschillencommissie.nl).
2.
Een
geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen,
indien de consument zijn klacht eerst bij de ondernemer heeft ingediend en
vervolgens eventueel bij het bemiddelingsbureau heeft ingediend. Een geschil
ontstaat indien de klacht van de consument niet naar tevredenheid door de
ondernemer en/of via de bemiddelingspoging van het Bemiddelingsbureau Sieraden
en Uurwerken is opgelost.
3.
Is
geen gebruik gemaakt van bemiddeling, dient het geschil uiterlijk drie maanden
na het ontstaan daarvan bij de Geschillencommissie aanhangig te worden gemaakt.
4.
Wanneer
de Consument een geschil aanhangig maakt bij de Geschillencommissie, is de
Ondernemer aan deze keuze gebonden. Indien de Ondernemer een geschil aanhangig
wil maken bij de Geschillencommissie, moet hij de Consument vragen zich binnen
vijf weken uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. De Ondernemer dient
daarbij aan te kondigen dat hij zich na het verstrijken van de voornoemde
termijn vrij zal achten het geschil bij de rechter aanhangig te maken.
5.
De
Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het
voor haar geldende reglement. De beslissingen van de Geschillencommissie
geschieden krachtens dat reglement bij wege van bindend advies Het reglement
wordt desgevraagd toegezonden. Voor de behandeling van een geschil is een
vergoeding verschuldigd.
6.
Uitsluitend
de rechter dan wel de hierboven genoemde Geschillencommissie is bevoegd van
geschillen kennis te nemen.
ARTIKEL
19 - Nakomingsgarantie
1.
De
NJU staat ervoor garant dat de Ondernemer, lid van de NJU, het bindend advies
nakomt binnen twee maanden na verzending hiervan, tenzij de Ondernemer in die
tijd besluit om het bindend advies ter toetsing aan de rechter voor te leggen.
De garantstelling van de NJU herleeft indien het bindend advies na toetsing
door de rechter in stand is gebleven en het vonnis waaruit dat blijkt in kracht
van gewijsde is gegaan.
2.
De
NJU keert per bindend advies aan de consument uit een bedrag tot maximaal €
10.000,-- Bij bedragen groter dan € 10.000,-- per bindend advies, wordt het
maximumbedrag uitgekeerd en biedt de NJU de consument aan voor het meerdere
zijn vordering aan de NJU over te dragen. De NJU zal vervolgens op eigen naam
de betaling daarvan in recht vragen ter voldoening aan de consument.
3.
De
NJU verschaft geen nakomingsgarantie indien, voordat ten behoeve van het in
behandeling nemen van het geschil door de consument is voldaan aan de daartoe
bepaalde formele innamevereisten (betaling klachtengeld, retournering ingevuld
en ondertekend vragenformulier en eventuele depotstorting), van één van de
volgende situaties sprake is:
·
aan
het lid is surséance van betaling verleend;
·
het
lid is failliet verklaard;
·
de
bedrijfsactiviteiten van het lid zijn feitelijk beëindigd. Bepalend voor deze
situatie is de datum waarop de bedrijfsbeëindiging in het Handelsregister is
ingeschreven of een eerdere datum, waarvan de NJU aannemelijk kan maken dat de
bedrijfsactiviteiten feitelijk zijn beëindigd.
Slotbepalingen
ARTIKEL
20 - Afwijking
Individuele afwijkingen van deze Algemene
Voorwaarden moeten schriftelijk dan wel elektronisch tussen de Ondernemer en de
Consument worden vastgelegd.
ARTIKEL
21 - Wijziging
De brancheorganisaties NJU/VGZ zullen deze
Algemene Voorwaarden slechts wijzigen in overleg met de Consumentenbond.
ARTIKEL
22 - Overeenkomstige toepassing op niet-Consumenten
1.
Alle
bepalingen zoals opgenomen in deze Algemene Voorwaarden zijn van overeenkomstige
toepassing op natuurlijke en/of rechtspersonen die handelen in de uitoefening
van een beroep of bedrijf en met de Ondernemer een Overeenkomst sluiten
betreffende een Product, behoudens de artikelen 4 lid 2, 17, 18 en 19.
2.
De
bepalingen zoals opgenomen in deze Algemene Voorwaarden zijn niet van
toepassing op zakelijke wederpartijen. Onder zakelijke wederpartij moet worden
verstaan, een natuurlijke persoon of rechtspersoon die handelend in de
uitoefening van een beroep of bedrijf en in die functie de Ondernemer
bevoorraadt en/of Producten levert en/of afneemt om door te verkopen en/of te
leveren (business-to-business).